Key West…

13-15.04.2009:

Vi kom oss opp sånn passe tidlig avreisedagen i Naples. Vi skulle jo ut i Everglades, og dyrelivet er på sitt beste fra morgenen av. Første stopp på turen var «Shark Valley». Der ble vi med på Tamiami Trail tur. En åpen buss som tok oss med på en 2 timer rundtur med flere stopp for å se på dyre- og plantelivet, og ca. 10 min. stopp ved et observasjonstårn halveis på turen. Her ser vi mange alligatorer, skillpadder og fugler….

Etter dette kjørte vi videre til «Gator Park». Der skulle vi ut med airboat i Everglades. Når vi kom dit kjente jeg meg igjen. Det var den samme operatøren som jeg var på tur med ut i Everglades for 6 år siden :) Vi bestemte oss for at vi alikevel skulle bruke denne operatøren i stedet for å bruke tid på å finne en annen. Jeg viste jo at det var denne operatøren som blir anbefalt av mange reisebøker, samt at jeg var fornøyd sist gang jeg brukte den…

Det ble en fin 40-45 min. Tur ut i sumpene. En del alligatorer å se, samt et rikt fugleliv…

Turen videre gikk til Key Largo. Her var planen at vi skulle være et par dager for å dykke, men vi ombestemte oss…vi ble der kun en natt. Vi får se om vi tar en dag i Key Largo på vei tilbake i stedet…

Vi fortsatte videre nedover Florida Keys. Vannen blir klarere…og varmere jo lenger ut vi kommer :)

Vi stoppet ved en liten strand langs veien – Veteran’s Memorial Park. Her var det laaaaaaang-grunt! Wenche vandret ca. 100 meter rett ut i havet, og vannet rakk henne bare til magen. Jeg sto trykt på land å speidet etter hai og tok bilder (eller: jeg hadde ikke på badetøy).

Etter en times tid på stranden der kjørte vi videre til Bahia Honda State Park. Her er en av USA’s beste strenden. Det ble en times tid stopp her også. Vi fikk badet og solet oss litt før vi igjen tok ned taket på bilen for å kjøre videre :)

Key West ble neste stopp.

Key West er det sørligste punktet i USA, og man er faktisk nærmere Cuba her en Miami…
Her slet vi litt med å finne overnatting, eller det vil si – vi slet med å finne RIMELIG overnatting. Alt koster litt mer her nede på Key West, så overnatting i området 200 – 500 dollar (1300 – 3300 nok.) pr. Natt er ganske vanlig. Vi fant til slutt et motel i sidegaten til Duval Street (der alt skjer her i Key West) til 140 dollar natten. Vi tok rommet for en natt nå i første omgang, så får vi se om vi blir noe lengre.

Etter å ha fått satt inn tingene våre på rommet var vi klare for å utforske byen. Klokken nærmet seg solnedgang, og det betyr jo folkefest på Mallory Square her i byen. Hver kveld når solen faller på himmelen er det tid for feiring i Hemingways rike. Da rusler man med alle andre ned til Mallory Square hvor det er solfest hver eneste kveld. Her finner du linedansende hunder, gjøglere, fakirer, gatemusikanter og spåkoner. Alle slåss om oppmerksomheten i det solen sakte synker ned i Mexico-gulfen….

Siden jeg har vært her i Key West før, så husket jeg at det var ganske så lurt å stikke av fra Mallory Square litt før solnedgangen var komplett dersom vi skulle ha et håp om å få oss en matbit på en av restaurantene i byen…og det var i grunn like greit siden solen forsavant bak noen skyer der den var på vei ned i horisonten..ikke så mye å se på det. Vi vandret opp Duval Street, forbi Sloppy Joe’s Bar (Hemnigsways stampub), Jimmy Buffett`s Margaritaville m.flere. Vi stoppet på Hard Rock Cafe for å spise der :)

Akkurat når vi var ferdig med å spise og klare til å gå, så åpnet himmelen seg….det var liksom ikke LITT regn som kom heller, så vi ble søkkvåte på vei hjem.

Nå skal vi sove litt…så får vi se hva morgendagen bringer :)

One Reply to “Key West…”

1. jeg er innom siden deres hver dag. er ikke så dreven til å skrive på dette tastaturet, og ikke sikker på hvor jeg skal trykke. litt av en sommerferie dere har. nå går forresten snøen her også,så da blir alt så meget bedre. hilsen kirsti h h